„Soukromá tajemství” (zbiór opowiadań)

„Soukromá tajemství” (zbiór opowiadań) | fot. Jeden akapit
Tematem tego zbioru czeskich opowiadań są prywatne sekrety. I tak pojawiają się rodzinne tajemnice małżeńskie i partnerskie (Pohádky, Samochlapskej večer) czy całego rodu (Prokletí rodu Grussů), wątki kryminalne (Milada), sprawy nieco nadprzyrodzone (Telefon) i tylko pozornie nadprzyrodzone (Umaúúú), z wątkiem historycznym cmentarza żydowskiego (Jak jsem hledal bránu) i sprawy, o których bohaterki z azylu dla kobiet imienia św. Rity nie chciałyby mówić swoim dzieciom (Co by se děti neměly dovědět).

Zdecydowanie w moim odczuciu wybija się opowiadanie Petra Šabacha o klątwie rodu Grussów, gdyż choć wydaje się całkowicie fantastyczne, to ma podstawy w prawdziwej historii obrazu autorstwa Dürera – a ponieważ fakty te były mi nieznane, to opowiadanie dało mi dodatkową motywacje do wyszukania informacji. Drugim moim ulubionym tekstem z tego zbioru jest ten o dziewczynach z azylu dla kobiet, głównie dlatego, że poznałam je i ich sesje terapeutyczne już w innym zbiorze, a do tego ich wypowiedzi są dla mnie zawsze sporym wyzwaniem, gdyż mówią bardzo nieoficjalną czeszczyzną.

Teksty są zróżnicowane, lepsze i gorsze, co nie zmienia faktu, że wciąż jestem wielką fanką tych małych zbiorów opowiadań z wydawnictwa Listen.

Komentarze